Nieuwe Mensen - Reisverslag uit Oxford, Verenigde Staten van jeroenwouda - WaarBenJij.nu Nieuwe Mensen - Reisverslag uit Oxford, Verenigde Staten van jeroenwouda - WaarBenJij.nu

Nieuwe Mensen

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg

24 Januari 2014 | Verenigde Staten, Oxford

Nieuwe Mensen

De eerste medestudent ontmoette ik maandagavond al. We hadden via Facebook contact gehad en we zouden de nacht van maandag op dinsdag een hotelkamer delen om zo kosten te besparen. Het enige wat ik wist was dat hij Zakir heette en in Dubai woonde.
Nadat hij arriveerde raakten we aan de praat. En op een gegeven moment hadden we het over elkaars cultuur, hij was een moslim, net als de 90% van de bevolking in de Verenigde Arabische Emiraten. Wat mij enorm opviel was welk beeld hij, en de rest van zijn vrienden, hadden van de Westerse cultuur. Van de dingen die ik zo ga opnoemen dacht hij dat die opgingen voor IEDEREEN in Europa en Amerika.
Wij hebben heel veel seks
Wij drinken allemaal heel veel alcohol
Wij gaan allemaal heel veel uit
Als we uit gaan vechten we ook veel (hij dacht dat ik dus heel goed kon vechten)
Toen ik er wat verder op doorvroeg ( denk je dan ook dat de mensen die echt heel lelijk zijn ook heel veel seks hebben, en ja dit is ook een lekker sterotype) moest hij inderdaad bekennen dat hij er nog nooit zo diep over nagedacht had. Het werd gewoon voor waar aangenomen, want zo gaat dat immers in al onze films. Hier kwam ik dus ook pas na een tijdje achter, toen ik doorvroeg waar dit beeld op gebaseerd was. Kortom, heel interessant.

Zakir en ik zijn beide lid van de Facebook groep van ISEP (dit is het programma waar ik mee naar Amerika ben). Iedereen post daarop van “Who is going to the University of …….” dus Zakir en ik ook. Ik dacht dus dat er wel niet zoveel internationale studenten zouden zijn. Maarja, ik dacht er even niet aan dat er ook nog andere manieren waren om in het buitenland te studeren en dat het in sommige landen verboden is om Facebook te hebben.

Die avond bij het avondeten zag ik al twee Aziaten zitten. Ik dacht: we zijn dus niet alleen. De volgende ochtend moesten we om 11:30 verzamelen in de lobby en we zouden met een bus naar het hotel gaan. Ik denk dat er uiteindelijk een kleine 50 studenten waren. Hiervan waren er ongeveer vijf blank en de rest waren allemaal Aziaten.

Dus toen met de bus naar Miami University. Daar aangekomen kregen we onze ID card. Dit is echt je alles, je doet er de deur van de dorm (zeg maar je studentenuis) mee open, de deur van je kamer, er staat geld op waar je overal op de campus mee kan betalen, je mealplan (ik mag 19x per week eten halen in een restaurant op de campus) en je hebt hem nodig als je ergens naar binnen wil, bijvoorbeeld in de bibliotheek, of het sportcentrum enz. Vervolgens werden we op basis van welke dorms dicht bij elkaar lagen in groepen verdeeld. Per groep werd je vervolgens naar je dorm gebracht. Ik zat natuurlijk in de groep die als laatste naar hun dorm werd gebracht. En wat echt geniaal is, je kan met je telefoon je deur openen. Je moet dan je telefoon online registreren, en dan kan je naar een bepaald nummer smsen en dan is binnen een halve minuut je deur open. Echt ge-ni-aal! Toen we net onze koffers op onze kamer hadden gezet, werden we alweer opgehaald met de bus en gingen we naar Walmart. Dat is groot! Stel je een winkel voor van ongeveer 200m bij 200m met een plafond van minstens 10 meter hoog. Combineer vervolgens de AH XL met een stukje Media Markt, een HEMA, Halfords, en nog veel meer. Ze hebben daar echt alles!

De volgende dag bestond vooral uit inleidende praatjes, en allemaal papiergeregel. Hoe moet wat allemaal, een stukje cultuur van Amerika en hoe gaan mensen hier met elkaar om.
Verder kregen we vandaag ook nog een gratis ontbijt en lunch. Het onbijt bestond echt alleen maar uit zoetigheid en fruit. De lunch was pizza en chips, super gezond allemaal dus. Voor het avondeten zijn we “uptown” geweest. Zeg maar het centrum in Oxford. Hier zijn restaurants met een Indische, Chinese of Mexicaanse keuken en nog veel meer. Wat dan ook weer typisch Amerikaans is, als je wat te drinken bestelt krijg je een glas van ongeveer een halve liter. Helaas vullen ze het glas voor minstens de helft met ijs, dus ik vraag altijd braaf “no ice please”. Dan krijg je nog maar een laagje ijs.

Wat ook echt typisch aan de universiteit is dat ze echt alles hebben, ze hebben hun eigen police department, eigen health center, psychologische hulp, echt alles. Gister hebben we vooral uitleg gekregen over alle mogelijkheden en faciliteiten die er zijn. Vandaag gaan we daarmee verder. Ik zal proberen nog wat meer foto’s te maken maar ik denk er niet altijd aan.

  • 24 Januari 2014 - 18:04

    Johan:

    Leuk zwembad; als dat staat voor al het andere gebodene is het bepaald niet verkeerd.Zal nog steeds wennen zijn en volgens mij kom je met heel veel tips terug.

  • 25 Januari 2014 - 14:09

    Oma Wouda:

    dag oudste kleinzoon,
    Johan heeft nu net mij toegevoegd op je lijst. We gaan zo naar het zwembad waar hij meedoet met de nederlandse zwemkampioenschappen voor masters. Ik neem een stoel mee en ga het allemaal bekijken.
    Zo te lezen heb je het ontzettend naar je zin; ik vind dat heel fijn voor je.
    Je doet allerlei ervaringen op die mij heel leuk toe lijken. Oma is apetrost op haar Amerikaanse kleinzoon.
    Ik ben reuze benieuwd naar je andere avonturen en wens je heel veel liefs toe en alle goeds.
    tuut, Oma

  • 25 Januari 2014 - 14:17

    Oma Wouda:

    dag lieve jongen,
    Lukt het om een groter lettertype te gebruiken zodat ik het veel beter kan lezen??
    Ik wil natuurlijk alles lezen.
    tuut,
    Oma

  • 26 Januari 2014 - 19:54

    Eelco:

    Dag neef,
    Johan heeft mij toegevoegd want ik ben nu in Arnhem. morgen ga ik naar de tandarts in Nijmegen.Ik hoop dat je het heel leuk krijgt; ik ben 3 x ook in Amerika geweest en vond het hatstikke leuk.
    Het is fantastisch om zo tussen de amerikanen te leven lijkt me.
    Veel succes en plezier. Oom Eelco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 16 Jan. 2014
Verslag gelezen: 384
Totaal aantal bezoekers 4525

Voorgaande reizen:

19 Januari 2014 - 15 Juni 2014

Amerika

Landen bezocht: